Köszönet az első évért!

Egy évvel ezelőtt indult el a blog.

Szeretném megköszönni mindenkinek, aki az elmúlt egy év alatt ellátogatott ide, valamint mindenki másnak is, aki bármilyen módon, de segítette ezt a blogot az elmúlt egy év során!

Igaz, a magam részéről biztos voltam abban tavaly ilyenkor, hogy egyetlen látogató nélkül is működni fog a blog, mert szerettem volna rendszerezni az ilyen témájú szövegeim és képanyagaim. Természetesen nagyon más (jobb) így, hogy látom a témák iránti érdeklődést, amit nagyon-nagyon szeretnék megköszönni mindenkinek!

Egy évvel ezelőtt nem hittem volna el, hogy ilyen sokan fognak reagálni a leírtakra. Szeretném ezt is megköszönni, sokszorosan is nagyon sokat jelentenek nekem! 

Szeretném köszönetet mondani azoknak is, akik szövegjavításban, képanyagokban, információk gyűjtésében, a blog hírének a terjesztésében és még ki tudja mi mindenben segítettek! Felsorolni is hosszú lenne mindent, de minden ilyet nagyon sokra értékelek és valóban hálás vagyok értük!

A bloggal kapcsolatban egyetlen szívfájdalmam van, ez pedig bizonyos képanyagok felhasználásának a korlátozása. A magam részéről azt gondolom, hogy a történelmi értéket képviselő képanyagok, szövegek nem merülhetnek feledésbe, mert azok elvesztésével a múltunk egy értékes darabját veszítjük el. Sajnos azonban az a helyzet, hogy a jogi szabályozás a feledést támogatja, ami nagyon-nagyon sajnálatos dolog! 

Mutatnék is rá példát, ami még nem is olyan kemény. Vajon mit ábrázol az alábbi kép?

h_otto_hataron1.jpg

Habsburg Ottó az osztrák határon, talán az 1960-as években
(a kép egy magángyűjtemény része)

Gondolom sokan a képen Habsburg Ottót látják meg, amint az osztrák határon állva egy francia tévéstábnak elmondja, hogy nem lépheti át az osztrák határt. Vajon történelmi értéke, ami miatt érdemes megmenteni a feledéstől? Szerintem a válasz egy határozott igen.

A kép jogainak a tulajdonosa szerint tévedünk. Szerinte a fenti kép egy termék, melynek letöltésenként 1,2 forint az értéke.

A kép készítője egy magyar művész, aki kitüntetéseket gyártott az állam részére. Éppen Franciaországban volt (valamikor az 1970-es években), próbálgatta az új fényképezőgépét, amikor a tévében meglátta a fenti képet és lefényképezte. Magyarországra hazatérve előhívta, kinagyította és készített mellé egy leírást. A leíráson valami olyasmi szerepelt, hogy "a magyar trónörökös egy francia stábnak panaszkodik arról, hogy nem lépheti át az osztrák határt" - amiben valami komikus vonást fedezett fel. Sok ilyesmit készített, de ezeket az alkotásait soha nem mutatták be a nyilvánosságnak.

A kép készítője néhány éve elhunyt. Az örököse az egyik pincében talált hatalmas ládákat, tele ilyen képekkel és hozzá gyártott feliratokkal, melyek a képekben valamiféle komikus helyzetet azonosítottak. Az illető nagyjából az 1940 körül kezdte el ezt a fajta munkáját és a 2010-es évekig sokszáz ilyet hozott létre. Az örökösének segítettem rendszerezni a gyűjteményt, melynek egyébként a fenti kép talán a legérdektelenebb darabja. Néhány ilyen képre lecsaptam, kérve tőle azt, hogy ezek legalább a blogon mehjelenhessenek.

Végül úgy kaptam meg a hozzájárulást, hogy ameddig nem töltődik be 10 ezer alkalommal, addig ingyenesen használhatom. Onnan kedzve, hogy a képet tartalmazó oldal letöltése eléri a 10 ezret, minden letöltésért 1,2 forintot kell fizetnem. Ha abban a bejegyzésben használom fel, ahol szerettem volna, akkor most már 12 ezer forinot kellett volna fizetnem érte.

Nem azzal van bajom, hogy valaki pénzhez szeretne jutni (hiszen van költsége a raktározáson és az állagmegőrzésen is), hanem azzal, hogy az ilyen képek nem kerülnek a nyilvánosság elé. A képeken olyan jelenetek vannak megörökítve, mint például az, amikor Habsburg Ottó megtekinti a Nemzeti Múzeumban a Szent Koronát 1988-ban.

Egy másik kép valamikor 2000 után készült, a készítője egyébként a Szent Koronát fényképezte le az Országházban. Pont amikor exponált, a kép hátterébe lépett (véletlenül) Habsburg György, így a kép élessége Györgyre állt át, valami olyat hozva létre, amire senki nem számított. Ezt a képet azt hiszem összesen négy ember látta...

A gyűjtemény ilyesféle képekből sok tucatnyit tartalmaz, de ezeket a nyilvánosság soha nem fogja látni. Mire szabadon felhasználhatóak lesznek, addigra alig fognak valakit érdekelni, de a megmaradásuk is kérdéses. Ebben az esetben annyi pozitívum van a dologban, hogy egy-két képről meg tudtam egyezni a jogtulajdonossal, de számos más jogtulajdonos iszonyatosan sok pénzért hajlandó bármibe is belemenni (másképpen fogalmazva, ezek a képek lényegében elvesztek). 

Ez egy rossz helyzet, ami nem egy tragédia, de valahol sajnálom. Ha valami nagy tanulságot kellene említenem a blog 2020-as évéről, akkor az ezen képeknek az ügye. Minden érintett álláspontját értem, el is fogadom, csak a megoldást nem látom.

Ha ez a blog egy munkahelyi projekt lenne, akkor a különböző számszerű mutatókkal el kellene most számolnom. Mivel ezt szoktam meg, azért most először ránéztem ezekre a számokra és megdöbbentem.

Ami meglepett:

  • 226 157 letöltés 1 év alatt (35 bejegyzés között oszlik meg ez a szám);
  • soha nem néztem meg, hogy mennyi követője van a blognak, ezért megdöbbentett a szám: 56;
  • a legnagyobb letöltési számok 20 ezer felett vannak; a Croy-ügy 21127, a portugáliai bejegyzés 20381, a bajor pedig 20166 letöltést "produkált";
  • a bajorokkal foglalkozó bejegyzés május 4-én 18204 letöltést hozott, ami hatalmas meglepetés volt, ez lett a blog 2020-as rekordja;
  • a legtöbb facebook-like (amit nem figyelek, ezért döbbentem meg rajta) 254, amely arra a bejegyzésre érkezett, mely az utolsó királyi pár másik 7 gyermekével foglalkozott.

Azt már egy évvel ezelőtt is nagyjából tudtam, hogy milyen témájú bejegyzések fognak megszületni. Volt megérzésem, hogy mely bejegyzések ilyesféle mutatói lesznek a legjobbak, de teljesen másképpen alakult. Köszönöm mindenkinek ezeket!

[A legnagyobb meglepetés a Croy-bejegyzés volt, nagyon sok emailt kaptam utána. Olyan sokat, hogy a mai napig le vagyok maradva a válaszokkal, de ez egy "édes teher".]

Természetesen tisztában vagyok azzal is, hogy óriási sokat köszönhetek azoknak, akik az egy év alatt nagyon sokszor kitették az index.hu főoldalára a blog egy-egy bejegyzését. A "jó számok" jelentős részben ezen ismeretlen embereknek köszönhető, amiért tényleg nagyon hálás vagyok!

A blog "jó számai" mögött van egy másik "csoport", akikről semmit nem tudok, de eléggé látványos a működésük. Ők azok, akik facebookon ajánlják másoknak egyik-másik bejegyzést. A működésük eredménye az elérhető adatok szerint körülbelül a letöltéseknek a 10-15 százaléka. Ezeknek az ismeretleneknek is szeretnék köszönetet mondani, ugyanis azokban az időszakban is nagyon sok olvasót hoztak ide, amikor nem is jelentek meg új bejegyzések. Nem tudom kik ezek az emberek és mi vezérli őket, de nagyon köszönöm nekik!

Amikor 2020-at terveztem, akkor nagyon sok úgynevezett sorozatot szerettem volna létrehozni:

  • azon dinasztiák sorsa, akiknek esélyük van a helyreállításra,
  • Habsburgok,
  • királyi koronák,
  • "esélytelen" dinasztiák,
  • európai dinasztiák, akik megőrizték a trónjukat,
  • XX. század magyar királyságpárti mozgalmai.

A vírushelyzet felülírta ezek egy részét, így majd 2021-re csúsznak át a sorra nem került témák. Sőt, a 2020-ban sorra vett "esélyes" dinasztiák ügyében nagyon sok minden történt, ezért sokukra szeretnék majd körülbelül akkor visszatérni, amikor a róluk írt bejegyzések egy évesek lesznek. 

Boldog és jobb 2021-et kívánok mindenkinek!

Címkék: 2020 blogügyek