Pápajóslatok 2. része
Ami kimaradt az első posztból.
A Malakiásnak tulajdonított pápajóslatokban sokkal több van, mint amennyire az első posztban kitértem. Valahogy arra próbáltam rámutatni, hogy a rövid próféciák jól illeszkednek a valósághoz, de elég tág értelműek ahhoz, hogy teljesedésről beszélhessünk. Pontosabb lenne azt állítani, hogy utólag meg lehet magyarázni miként teljesedett, ami kissé más, mint a biztos teljesedés. Ennek ellenére nem tudom azt sem mondani, hogy nincs meggyőző hatásuk.
Ugyanakkor van ebben a témában még pár olyan dolog, amiről nem lenne helyes nem beszélni. Például van a próféciák lezárásánál egy mondat, amelyet senki nem emleget a pápajóslatok kapcsán. Így szól:
A pápajóslatok nem a "római Péter"-re tett megjegyzéssel zárulnak
(a kép forrása: Lignum Vitae 311. oldal)
Ez magyarra fordítva nagyjából így néz ki:
Amit a pápákhoz csatoltak, az nem magának Malakiásnak a tulajdona, hanem a Prédikátorok Rendjének tagjáé, Alphonsus Ciaconiusé, e prófécia értelmezőjéé.
Alphonsus Ciacconius (1530-1599) egy valóban létező személy volt. Ő egy korabeli tudós ember volt, aki Rómában szolgált. Első megközelítésben hihető, hogy az 1590 előtti pápákat ő azonosította Arnold Wyon (1554-1610) számára a pápajóslatokban, hiszen később írt a pápákról egy történeti munkát, tehát a pápaságnak egy alapos ismerőjéről van szó.
Nagyjából 100 év múlva éppen ez lett gyanús Claude-François Ménestrier (1631-1705) számára. Ő is korának egy elismert tudósa volt, egyébként jezsuita szerzetesként szolgált. Neki az tűnt fel, hogy amennyiben Alphonsus Ciacconius lenne Szent Malakiás próféciáinak az első dekódolója, akkor erről a nagy munkáról és hatalmas felfedezésről, miért nem írt a pápák életét feldolgozó művében?
Az írásának a címe: La philosophie des images enigmatiques: ou il est traité des enigmes, hieroglyphiques, oracles, propheties, sorts, divinations, loteries, talismans, songes, Centuries de Nostradamus, de la baguette. Ez magyarra fordítva, extrém módon rövidítve nagyjából ez lenne: A rejtélyes képek filozófiája. A könyv itt online is elérhető.
Ezen a ponton visszautalok a rögeszmémre: valahogy nem láttam a magyar nyelvű írásokban ezt a művet megjelenni, de nagyon utalgatást sem láttam a tartalmára. Olyan fontos észrevételeket tesz, amelyek mellett nem lehetne elmenni, amikor Malakiás jóslatairól beszélünk. Egyébként a téma nemzetközi szakirodalmában ez a könyv közismert, tehát a témáról magyarul író szerzők elég felületes munkát végeztek (amennyiben van kivétel, akkor bocsánat, de nem akadtam rá), ha teljesen figyelmen kívül hagyták.
Mivel magyarul nem találtam meg sehol az írásra való utalást, ezért hosszabban ismertetném az észrevételeit. Elnézést kérek a terjedelem miatt, de szerintem nem elhanyagolható részleteket ismerhetünk meg. A szerző a 309. oldalon kezdi Malakiás jóslatainak a bemutatását. A rész címe: Szent Malakiás érsek a Legfelsőbb pápákról.
Az első oldalakon ismerteti a prófétai mottókat latinul, majd a megfejtéseket. Arra ismét visszautalnék, hogy a 310. oldalon, tehát az elején, ott van a magyar nemzetiségű ellenpápa azonosítása. Vagyis azok, akik itt a próféciák pontatlanságára világítanak rá, azok nem látták az eredeti írásműnek a 307. oldalát sem, amelyet ez a könyv is 1:1 idéz. Mindkét helyen III. Paszkál (1100-1168) szerepel megfejtésnek. Miképpen lesz belőle III. Kallixtusz?
Ez egy tévedés eredménye, amelyet Arnold Wyon követett el. Az ellenpápák sorrendjét feltehetően tévedésből felcserélte. III. Paszkál 1164 és 1168 között volt ellenpápa, míg III. Kallixtusz 1168 és 1178 között. Vagyis a sorrendjük egyértelmű. Wyon tehát véletlenül elírta a sorrendet. Erre a francia bírálója a 321. oldalon mutat rá. Egyébként itt is megerősíti, hogy III. Kallixtusz magyar volt. Ez a sorrendi csere (vagy tévedés?) viszont elég fontos, ami szintén indokolná, hogy egy magyar ismertető kitérjen rá. Lejjebb lesz egy érv, ami majd ezzel foglalkozik.
Az egyes pápákra való visszatekintés a 336. oldalig tart. Utána felsorolja a jövőre, tehát az 1692 utánra vonatkozó jóslatokat. Ez tart a 338. oldalig, ahol áttér Malakiásra, mint a próféciák állítólagos szerzőjére. A 340. és a 341. oldalon hozza fel Clairvaux-i Szent Bernát (1090-1153) problémáját, akinek a karjaiban Szent Malakiás elhunyt. A haláleset után Szent Bernát megírta Malakiás életét (mivel a csodálója volt), ahol beszél a néhai csodáltja látomásairól és a Rómában töltött egy hónapjáról. Egy szó nem esik arról, hogy lettek volna jövendölései a pápákra vonatkozóan.
A 341. oldalon arról is értekezik, hogy Malakiásnak mennyi kortársa volt, akik közül egy sem írt semmi olyat, ami akár egy halvány utalás lenne ezekre a jóslatokra. Ráadásul éppen a szentté avatása miatt téma volt a személye és az élete, így egy ilyen jellegű információnak elő kellett volna jönnie a levelezésekben. A 342. oldalon kiegészíti azzal, hogy az ír egyházi forrásokban sincs semmilyen apró morzsa, amire lehetne támaszkodni.
Aztán érkezünk el a 343. oldalig, ahol a "nem írtak róla" lista bővül Alphonsus Ciacconius személyével, akit Arnold Wyon a próféciák dekódolójaként azonosított! Ráadásul Ciacconius személye és munkássága is egy jól feldolgozott téma, ám sem ő, sem a róla írók nem említik Szent Malakiás próféciáinak megfejtésében játszott szerepét!
A 345. oldalon az előzményekre való tekintettel levonja a következtetést, mely szerint a Malakiásnak tulajdonított jóslatok Giromali Simoncelli (1522-1605) támogatóinak a környezetében születtek. Nem mellékesen Arnold Wyon is közéjük tartozott! Simoncelli bíboros nagyon szeretett volna pápa lenni, mivel nagybátyja is pápa volt (III. Gyula), ráadásul több konklávén vett részt, amiből leszűrte azt a tanulságot, hogy ezeket a döntéseket érdemes lenne befolyásolnia a saját érdekében.
Az, hogy ilyen, a mai szemmel nézve túl átlátszó kísérletekkel befolyásolják a bíborosokat, a francia szerző szerint nem volt ritka, melyre példákat is hozott. A konkrét példák azt szemléltetik, hogy akár álpróféciákkal is megpróbálták a bíborosokra hatni. Egyébként ezek nem voltak sikeresek, de azért változatos módszerekkel próbáltak operálni.
Ménestrier egy logikai buktatót is talált a Malakiásnak tulajdonított próféciákban. Amennyiben ezeket a próféciákat maga az Isten adta volna a néhai szent részére, akkor miként fordulhatott elő, hogy abban az ellenpápák is szerepet kaptak? Amennyiben egy isteni csoda jövendölte meg az ellenpápákat is, akkor legitimitási problémákat vet fel, hiszen akkor a hivatalos névsorba őket is fel kellene venni.
Másik logikai hiba az, hogy egy isteni prófécia időrendben pontos kellene legyen. Ezen próféciák során azonban fel lehet fedezni hibákat, melyek információhiányra vagy egyszerű tévedésre utalnak. Ilyen a magyar ellenpápa ügye is. Ezek viszont azt bizonyítják, hogy a lista korai részét utólag szerkesztette össze az alkotója. Vagyis emberi munkáról van szó, hiszen a leggondosabb ember is tud hibázni.
Ezt követően tételesen átveszi a tévedéseket. Lehetne ezekkel foglalkozni, de a terjedelem miatt ezt most átugrom. Tegyük fel, hogy a teljesedések értelmezésein nem érdemes vitatkozni, mert aki akarja, az bele tudja látni amit csak szeretne. Nem állítom, hogy így van, ez csak egy feltevés. Ugyanis sokkal érdekesebb az a három kérdés, amit Ménestrier feltesz:
- Honnan tudható, hogy a próféciák a pápákra vonatkoznak? Mi utal erre?
- Honnan tudható, hogy ezeket Szent Malakiás állította össze?
- Honnan tudható, hogy az eddig teljesedett próféciákat Ciacconius segített értelmezni?
A válaszunk ugyanis mindegyik kérdésre csak és kizárólag ugyanaz, Arnold Wyon könyve. Az, hogy ezekre az amúgy fontos kérdésekre csak egyetlen forrásunk van és abban kell megbízni, eléggé gyanús, legalábbis Ménestrier szerint. Ugyanakkor tény, hogy a jól ismert jövendölésekkel nem így vagyunk. Akár Nostradamus, akár a fatimai jóslat vagy éppen Baga Vanga a téma, nem ilyen szűkösek a forrásaink és nem egy személynek kell teljes bizalmat szavaznunk. Amikor csak és kizárólag egy forrásunk van, az már nem a tudás, hanem a hit kategóriája.
Ezen a ponton érdemes átgondolni azt is, hogy Arnold Wyon felfedezte ezeket az iratokat. Ki látta rajta kívül? Hol vannak? Hogyan lehetséges az, hogy 100 évvel később egy negyed oldalnyi nem volt belőle és Arnold Wyon személyén kívül senki más nem látta? Lehetséges az, hogy a könyve megjelenése után senki nem próbálta megkeresni ezeket?
Olyan gyakran van, hogy egy kutató felfedez egy addig meg nem bontott csomagban dokumentumokat. Ebben az esetben viszont ismerjük a rátalálás helyét, mások is megnézhetik és elemezgethetik. Sőt, ezeket leltárba veszik és így tovább! Ha van erre jó példa, akkor azok éppen a vatikáni dokumentumok.
Ménestrier az értekezése végére elhelyezett egy teológiai eszmefuttatást a próféciákról, de erről a részről már el tudom fogadni, hogy egy témáról tudósító nem ad hírt. Így jutunk el a 385. oldalig, ahol lezárja a gondolatait.
Nem ez minden amit a Szent Malakiásnak tulajdonított jóslatokról úgy alapszinten el kellene mondani, de egy első, bevezető vizsgálódásnak ez lenne a minimuma. Aztán ott van témának, hogy ki lehet a valódi szerző és egyéb érdekes részletek, de arról majd talán máskor.
dundyvega 2025.04.29. 18:04:45
nayzoli · https://monarchy.blog.hu 2025.04.29. 23:52:34
Igazság szerint éppen a XX. századi pápákra vonatkozó rész engem elég keményen elgondolkodtatott. A valódi szerzőre vonatkozó elgondolások egyébként a jövőre vonatkozó részt nem csalásnak tekintik.
A tipp általában Philip Neri (1515-1595), akit szentté is avattak. Neki voltak abban a korszakban jövendölései a soron következő pápákról. Az szokott lenni a bizonyíthatatlan feltevés, hogy az ő jóslatait dolgozták a műbe.
gigabursch 2025.04.30. 05:21:38
Alaptézis:
Csak eddig Látott Malakiás vagy taxatíve azt írja le, hogy eddig tart és punktum.
Temérdek dolog van a világon, amiről csak egy forrás van és igaz.
S temérdek dolog van a világon, amiről tengernyi forrás van és mind hamis. => Lásd: "Karoling-kori oklevelek".
Uve Toppertől olvastam egy könyvet úgy 20-25 éve, abban volt egy tételes felsorolás, hogy mik a hivatkozási dokumentumok, melyikről mikor igazolták, hogy hamisítvány és a mai napig hivatkoznak rá történészek. No, nem Uve Topperre...
@nayzoli: @dundyvega:
Malakiásnak nem csak pápai természetű jóslatai voltak!
Ott van pl "a föld gyümölcsei megrohadnak" és társaik is.
Nostradamus:
Ne hagyjuk figyelmen kívül, hogy Szentmihályi Szabó Péter alkotott egy hatalmas halom nostradamust, De a mai napig pörög népszerű netes körökben. Itthon!
gigabursch 2025.04.30. 07:19:05
Malakiásról itt olvashatsz kicsit bővebben:
konteo.blogrepublik.eu/2012/12/03/szent-malakias-profeciai/
nayzoli · https://monarchy.blog.hu 2025.04.30. 07:40:15
A latin szöveg ez:
Petrus Romanus, qui pascet oves in multis tribulationibus: quibus transactis civitas septicollis diruetur, & Iudex tremendus iudicabit populum suum. Finis.
Magyarra fordítva kb. így hangzik:
A római Péter, aki sok megpróbáltatás között fogja legeltetni juhait: amikor ezek véget érnek, a hét dombos város elpusztul, és aki előtt reszketni kell, megítéli népét. Vége.
Ebben rá lehet ismerni a Jelenések könyve 17. fejezetére. Ott le van írva egy látomás, majd annak a magyarázata. Olyan, mintha a szerző erre utalna a szavaival. A magyarázata már más kérdés, mert nem mindegy melyik vallás szemüvegével olvassa az ember.
Malakiásnak valóban voltak jóslatai, de teljesen más természetűek. Ez volt az egyik oka annak, hogy kételkedni kezdtek benne a XVII. században, mert nem illik a többihez.
Nostradamus is egy érdekes téma, de én voltam olyan őrült, hogy képes voltam elmerülni benne. Az egy dolog, hogy az emberek minden hülyeséget elhisznek ellenőrzés nélkül, ez nem jó dolog, de megértem. Szerintem a médiafelületek szerzőinek kellene ellenőrizni mindent, mielőtt kiadnak valamit a kezükből, de erre már a 90-es években sem volt igény. Ma már mindegy, mert teljesen elszúrták az egészet, akár internetes felületről, akár nyomtatott újságról, akár tévéről van szó, tele van minden olyan tényként kezelt információkkal, amelynek az alapjai is teljesen tévesek. Kb. az egész Nostradamus-téma ilyen lett.
nayzoli · https://monarchy.blog.hu 2025.04.30. 08:01:07
Amit kiegészítésnek még érdemes tudni, az a titkosnak nevezett levéltár. A "titkos" kifejezés itt arra utal, hogy a pápák magánjellegű iratait tartalmazza. Az iratok akkor válnak kutathatóvá, ha a pápa halála után eltelik 75 év, de egyes esetekben van kivétel. Ma már nincs a nevében a "titkos" szó, mert nem azt társítjuk hozzá, amire utalt régebben. Ma már "apostoli" a neve.
Ha tárgyilagosan nézzük, akkor szinte bárkit beengednek. Meg kell jelölni a kutatás célját, le kell adni az adatokat, valamilyen módon igazolni kell a kutató képzettségét, illetve kell egy ajánlás. Ez több helyen is hasonlóan működik (pl.:ÁBTL, legalábbis akkor, amikor ott jártam).
Arra az időszakra nézve tehát nincs kutatási korlát. Éppen ezért ellentmondásos az, hogy a Malakiásnak tulajdonított próféciáknak semmilyen nyoma nincs náluk sem, holott elvileg ott őrizték és még jelzetszáma is volt.
Ma már folyik egy digitalizációs projekt, de nem figyeltem hol tart. Ez a felülete:
www.archivioapostolicovaticano.va/content/aav/en.html
Ha lett volna ott egy katalogizált irat évszázadokon át, de ellopták, még annak is kellene legyen nyoma.
gigabursch 2025.04.30. 09:31:05
A kutathatóságot nagyban javítja a vonatkozó levéltár digitalizálása, ami egy nagyon alapos adatbázis fejlesztés.
Amennyire én tudom a pápai levéltár digitalizálása még csak a katalógusokra vonatkozik.
Ezután lesz egy halom ellenőrzés, adatmigrálási hiba feloldása, stb...
Hogy mi van és mi nincs az adatbázisban, illetve mi kerül be és mi nem, az mindig egy izgalmas és továbbgondolkodásra alkalmas kérdés, de ezen szerintem kár rágódnunk.
Személy szerint kifejezetten büszke vagyok arra, amit jonfitársaink kezéből fakadóan az Arcanum/Mapire produkált az elmúlt két évtizedben.
A kutatók számára egy kb végtelen adatbázist nyitottak meg.
Azért arra felhívom a figyelmedet, hogy a legrégebbi Aranybulla másolat is Anjou korabeli (anjou-korabeli(?)), tehát az, hogy nincs valami eredetiben meg, még nem jelenti azt, hogy az valótlan.
A másik, hogy amikor a II. VH ideje alatt jött a "felszabadító" szovjet hadsereg II. ukrán frontja, akkor iszonyatos műkincsvadászat folyt és nagyon is tudták, hogy hová mennek. Katalógusok alapján.
Az érdekes az az, hogy amikor fél évszázaddal később a Sárospataki Könyvtár anyagát visszaadták, akkor került vissza több katalógus is.
S mi ebben a lényeg?
Az, hogy katalógusok is lehetnek "fedettek".
Nomeg azért Írország brit megszállása meglehetős kulturális holokauszttal járt az anglikán protestantizmus "jóvoltából".
A bizonyíték hiánya és a hiány bizonyítéka esettel mindig kalkulálni kell.
nayzoli · https://monarchy.blog.hu 2025.04.30. 16:24:14
Első megközelítésben az alapelv az, hogy amikor valaki közread egy állítást, akkor jár el tisztességesen, ha mellékeli az állítása bizonyítékait. A mű szerzője ezt elmulasztotta. Sem Szent Malakiással állítólagos jegyzeteiről nem közölt semmit, sem a megfejtésben segítséget adó személy munkájáról. Valójában már itt lezárulhatna a vizsgálódás, mert az ilyen munkákat még bírálatra sem érdemes méltatni. A "miért nem?" kérdésre a rövid válasz az, hogy azért, mert az információ közlője nem végezte el a feladatát. A hosszabb pedig maga a cáfolatot igényló munka mennyisége.
Az idézett francia szerző nyakába vette a bírálat terhét. A 309. oldalon kezdi és a 385. oldalig ír, végig konkrétan megjelölt idézetekkel érvel. Tudjuk mennyi időt vesz igénybe egy ilyen kutatás elvégzése és megírása. Ehhez képest maga a "vitatott" anyag voltaképpen pár sor. Ez jó iskolapéldája annak, hogy miért nem tisztességes eljárás a bizonyítékok csatolása nélkül állítani valamit és milyen nagy munka ezeket megvizsgálni.
A második megközelítésben a konkrét tény az, hogy Szent Malakiásról maradtak írásos nyomok. A vatikáni tartózkodása idejéről is, a haláláról is, a próféciáiról is. A próféciáit állítólag Vatikánban őrizték. Azonban sem az őrzés tényének nincs nyoma, meg az eltűnésnek sem. Itt elő lehetne venni sok mindent, de akkor megint mi dolgoznánk egy csomót a szerző helyett. Olyan kérdésekre gondolok, amit pedzegettél, hogy volt-e irat amit titkoltak és így tovább. Amikor valaki a válaszon gondolkodik, akkor érdemes felidézni azt, hogy olyan iratokat is megőriztek, amire a pápa a másolatokra nézve is előírta a megsemmisítést (XII. Piusz rendelte el az elődje utolsó tervezett nagy beszédének a megsemmisítését, aztán 1958-ban mégis előkerült, persze nem véletlenül).
Egyébként ebben az esetben nem kell ennyire messzire elmenni, mert van erős gyanú a valódi forrásra nézve. Volt akkoriban olyan valaki, aki a pápákról közölt jóslatokat és annak van is dokumentált nyoma. Ő Philip Neri. Igazából a kérdés az, hogy ő-e a valódi forrás és vajon milyen ok miatt kellett Szent Malakiás és Alphonsus Ciacconius neve mögé rejteni ezt az egészet? Persze ez sem pár óra, hanem több - de megint ki végzi el a munkát? Mármint arra utalok, hogy nem a szerző, akinek a kötelessége lett volna.
gigabursch 2025.05.01. 10:43:48
Azt ne hagyjuk figyelmen kívűl, hogy akkoriban a forrásolás még nem volt rutin.
Lásd: korabeli és megelőző kori krónikák: látszik, hogy forrásmunkákat használtak, látszik, hogy forráskritika is lement, de mégsincs hátul egy forrásgyűjtemény.
De épp ezért írom, hogy attól hogy valami rejtve van előttünk, még nem biztos, hogy nincs.
Meg aztán régi a gyakorlat, hogy dobnak a népeknek gumicsontot...
nayzoli · https://monarchy.blog.hu 2025.05.01. 11:40:05
gigabursch 2025.05.01. 13:33:48
Azért pihenj is!
:-)
Kíváncsian várom.