Királyságpárti politika Magyarországon?
Halad-e Magyarország a királyság felé?
Ha az ember csak egy kényszeres hírfogyasztóként áll hozzá a kérdés megválaszolásához, akkor sem tud erre könnyen válaszolni. Ugyanis elsőre, reflexből nemet hajlamos mondani az ember, de azért feltámadnak a kételyei. Ha valaki hajlamos az összeesküvésekről terjesztett pletykáknak felülni, akkor elég gyanakvóvá tud válni. Most elsősorban azt szeretném megmutatni, hogy mi szól a nem, és mi szól az igen mellett.
Nem, nem haladunk a királyság felé
A nem válasz oka elég egyszerű. Ha a politikai hatalom birtokosa szeretne valamit, de úgy igazán, akkor megteszi. Főleg akkor, ha harmadik ciklusban is birtokában van a 2/3 (amit az ellenzékének köszönhet). Láttuk, hogy mennyi minden volt úgy igazán fontos nekik, már az első 2/3 időszakában meg is lépték.
Azt is meg lehet figyelni, hogy mennyi azon igazán befolyásos politikusok száma, akik szót emelnek a királyság mellett vagy csak utalnának rá. Azt gondolom, hogy lehet vitatkozni a befolyás-barométer módszertanával, de az eredményei szerintem nagyon közel állnak a valósághoz. A barométer első 20 helyén álló emberek egy szóval sem emlegették tudomásom szerint az államforma megváltoztatását (és a nagyon fontos döntésekről azt gondolom, hogy húsznál kevesebb ember között születnek meg a döntések a mostani rendszerben).
Ha a parlamenti frakcióval rendelkező pártok kommunikációját alaposabban vizsgáljuk, egyiküknél sem tűnik fel a királyság vagy köztársaság kérdése, még csak óvatos javaslatként sem (és az igen vitatható, hogy van-e tényleges befolyása egy ellenzéki képviselőnek, amikor sok kormánypártinak sincs ilyesmi).
Ha a királyság-ügyét keressük a közéletben, akkor csak két állandó szereplőt lehet találni.
El lehet jutni Gerő Andráshoz, aki ugyan csak kutató (a Habsburg Történeti Intézet első embere) és nem igazán klasszikus politikai szereplő, de nevét vállalva felvetette a királyság ötletét. Saját honlapján is részletesen kifejti, hogy szerinte milyen érvek szólnak a monarchia mellett, ami azért érdemes a figyelemre, mert az 1989-es alkotmány első két évtizedének kudarcaival érvel. Ráadásul nem lehet róla azt állítani, hogy bármilyen módon is egy fanatikus ember lenne. Azt, hogy mekkora befolyása van lehetne vitatni, de ő az egyetlen ember, akinek a jelenlegi alaptörvénynek nevezett "mű" esetében "rész-szerzőként" ismert a neve (másnak a nevét hivatalosan nem lehet tudni).
Szintén el lehet jutni Pálos Lászlóig, akinek a nevét kevesen ismerik. Ő a Magyar Legitimista Párt és a legitimista törekvések pártszerű megjelenítésének a stabil embere a rendszerváltozás óta. Ha valaki nagyon elkezd a magyar királyságpárti mozgalmak után kutatni, akkor annyiban mindenképpen érdekes a személye és az általa vezetett kör, hogy a rendszerváltozás óta jelen vannak a közéletben. Sem ő, sem a körülötte feltűnő emberek nem jutottak ezidáig olyan helyzetbe, hogy egyáltalán a befolyás-barométerben megjelenjen a nevük (ha mégis megtörtént, akkor figyelmetlen voltam).
Ha már Gerő András és Pálos László nevéig terjesztjük ki a keresést, akkor már akadnak mások is, akik nyíltan vagy kevésbé nyíltan a királyságot támogatták, de egyikük sem olyan ember, aki számottevő, érdemi befolyással rendelkezett volna a magyarországi államügyek alakítására. Azt ugyan nem vitatom, hogy magára vonatkozóan mindenki meg tudja érvelni a saját nagyon erős ideiglenes befolyását, de ezzel kapcsolatban mindig komoly kételyeim vannak. Szerintem a politikai befolyás mércéje az, hogy képes-e valaki diktálni.
Azt gondolom, hogy vitathatatlan tény, hogy az elmúlt 32 évben a magyar közéletben úgy igazán egyszer sem került terítékre a köztársaság vagy királyság vita.
Igen, jó úton haladunk a királyság felé
Az előbb írtak ellenére mégis érteni vélem, hogy egyesek szerint mi utal a Magyar Királyság közeli helyreállítására. Azt vallják, hogy tudatosan egymásra épülő folyamatról van szó, nem elszigetelt, véletlenszerű eseményekről. Ezt illetően vannak kételyeim, de nézzük mi a történet!
A rendszerváltás előttről majd szeretnék egyszer külön is írni, ezért nem nagyon mennék most vissza az 1980-as évekig. Ami érdekes abból az időszakból, az Zita királyné és Habsburg Ottó személyének a kezelése. Az állampárti vezetés 1987-ben (és később is) ugyanis beengedte őket magánlátogatásra és amikor Habsburg Ottó az állampolgárságáról érdeklődött, akkor a hatalmas hivatalokban küzdelem ment azért, hogy őt magyar állampolgárnak tekintsék. Az ezeket bizonyító dokumentumok az Országos Levéltárban érhetőek el. A legenda szerint még az állampárti rendszerben is volt egyféle "Ottó-szimpátia".
Ez pedig azért érdekes, mert a rendszerváltás időszakában hangzott el Habsburg Ottótól, hogy a Szent Korona nem a Nemzeti Múzeumba kellene legyen, hanem a Parlamentben lenne a helye. Mint ismeretes, ez 2000. január 1-én meg is valósult. Egész pontosan ez történt:
- A megvalósulás alapja az 1999. decemberében elfogadott 2000. évi I. törvény, mely többek között az alábbiakat mondta ki:
- A Szent Korona az Országgyűlés oltalma alá kerül és ott őrzik a többi koronázási jelvénnyel együtt (a palástot kivéve).
- Létrehozták a Szent Korona Testületet.
Itt érdemes nyitni egy hatalmas zárójelet, mert a Habsburgok magyarországi térnyerése egy külön bejegyzést is megérne.
Habsburg Ottó tekintélyként történő kezelése már a rendszerváltozás előtt is kétségtelen volt. 1989-ben már köztársasági elnöknek jelölték (amit azzal utasított el, hogy az EU elődjének számító EK-ben többet tehet Magyarországért, mint államfőként). Ott volt díszvendégként az 1990-ben választott országgyűlésen és már a 90-es évek korai szakaszában díszpolgári címeket kapott. 1996 októberében egy köztársasági elnöki határozat Habsburg Györgyöt, a trónörökös második fiát, Magyarország rendkívüli és meghatalmazott nagykövetévé emelte. 1999-ben pedig Habsburg Ottó megkapta a Magyar Köztársasági Érdemrend nagykeresztjét (melyből mára eltűnt a köztársasági jelző), ami a legmagasabb állami kitüntetések egyike.
Az előző bekezdésben foglaltak azonban jellemezhetők úgy is, mint Habsburg Ottó személyes érdemei és eredményei, nem pedig a mindenkori magyar kormány törekvései. Ezt azért is gondolom így, mert 2002-ig egyik politikai oldal sem látott a Habsburgokban belpolitikában is kihasználható tényezőt. Habsburg Ottóban egy külpolitikai szövetségest láttak, aki nagyon eltökélten segítette a mindenkori kormányok céljait.
Az persze időről-időre kiderült (főleg 2002 után), hogy egyes jobboldalinak tartott politikusok a frontvonalból levonulva elkezdtek beszélni a királyságról, mint lehetséges jó államformáról. Azt persze nem tudhatom, hogy az aktív idejükben mennyi mindent tettek érte, mindenesetre a hírekből ez nem látszódott (legalábbis a számomra).
Az említett folyamatban a 2000. évi I. törvény volt a kezdet.
A második állomás 2003 volt, amikor Habsburg Történeti Intézet alakul a kormány kezdeményezésére. Mint ismeretes, a jobboldalisággal egyáltalán nem vádolható vezetője veti majd fel a királyságot, mint jobb megoldást a magyar politika számára.
2003 és 2010 között vannak értesítések a Szent Korona Testület működéséről, majd utána nem sikerült találni (ami nem azt jelenti, hogy nem üléseztek, de azt sem, hogy titkos lenne az ülésük).
2011: Koronaőrség létesül a Magyar Honvédségen belül (Honvéd Koronaőrség), ami felfogható a hagyományhoz való visszatéréshez.
2012: Sok megnevezésből eltűnik a köztársaságra való utalás, az állam nevéből is (Magyar Köztársaság helyett Magyarország).
2013: A Szent Korona megsértését törvény bünteti (igaz, más jelképekét is).
2012-2017: tudományos vizsgálat zajlott a koronázások vizsgálatára, amely a projekt előrehaladásával egyre aktívabb kommunikációt valósított meg. Ha valaki hajlamos hinni az összeesküvésekben, akkor a projekt kutatási irányait jobban átgondolva, finoman szólva is nehezen tud szabadulni valamiféle királyság-helyreállító szándéktól.
2018: A Szent Korona éve - melyről alig tudni valamit.
Ide szokás sorolni azt is, hogy a Vár felkapott hely lett az állam ilyen-olyan hivatalai körében. Ezt sok módon lehet értelmezni, de elfogadom, hogy akár így is.
Nagy kísértés lenne összegzést készíteni, de amúgy sem tartalmazna semmi többet annál, hogy szerintem nem olyan bonyolult az "igen" és a "nem" között dönteni (vagyis szerintem az ország nem halad a királyság felé).
A képen a Vár látható a Dunáról. A képet azért érzem találónak, mert nem tartom lehetetlennek, hogy hamarosan a magyar államiságot nem az Országház épületével, hanem a Vár fényképével fogják szimbolizálni, de mégis kételkedek abban, hogy az országban a királyságra való átállás menne végbe.
zati 2020.03.08. 23:28:25
Kívánok sok erőt és kitartást a további munkához.
Várva az újabb részeket
Üdvözlettel
Zombori Attila
nayzoli · https://monarchy.blog.hu 2020.03.09. 07:25:29
gabesz7004 2020.04.06. 18:45:11
gabesz7004 2020.04.06. 18:45:12
nayzoli · https://monarchy.blog.hu 2020.04.07. 03:15:43
A következő hetekben még lesz pár írásom európai dinasztiákról és utána majd jó pár a magyarországi dolgokról. Nem is akármivel készülök :)
A konkrét válasz az, hogy igen, lesz majd poszt a "címzetes" magyar királyról.
A magyar politikában mindig is két irány létezett a lehetséges király személyéről.
Az egyik a Habsburgokat támogatta, nagyobb hányaduk Habsburg Ottót. Néhány kivételtől eltekintve a többségük ma az elsőszülött fiát, Habsburg Károlyt szívesen látná királyként. Ő azt is egyértelművé tette pár évvel ezelőtt, hogy a dinasztia vezetésében a fiát tekinti utódjának.
A kérdésed arra irányult, hogy egyértelmű-e ez a lehetőség (Habsburg Károly, mint király) - és a válasz a másik politikai tábor szerint egy határozott nem.
Ők azzal érvelnek, hogy a dinasztia trónfosztása a Horthy-korszak elején teljesen jogszerű volt. Ráadásul amikor IV. Károly budai koronázása megtörtént, akkor volt egy jelképes aktus, amivel az új király esküt tett a határok megvédésére. Mivel ez nagyon nem sikerült a Habsburgoknak, ezért ezen nézet követői szerint az 1921-es trónfosztástól függetlenül is elvesztették a magyar királyi címhez való jogukat.
Az érvelésük szerint a király megválasztásának a joga (az 1921-es törvény szerint) a nemzetre szállt vissza, vagyis közvetlenül vagy más népképviselet útján kellene döntést hozni. Azt már a két világháború között is panaszolták az osztrák legitimisták, hogy a magyar királyságpárti gondolkodásban alig van valami konszenzus. Ma sincs másképp, nagyon nehéz valami olyat felvázolni, melyben legalább 10 ember egyetért.
Ezen nézet hívei (nevezzük őket szabad királyválasztóknak) közül jó páran azt vallják, hogy a szabad választásba a Habsburgok is beleférnek és egy jelentős részüknek olyan (a Monarchia idejéből származó) szempontjaik vannak, ami alapján Habsburg Károly és a fia is kiesik (például nem beszélnek úgy magyarul, ahogy legalább Habsburg György vagy éppen a gyerekei).
Ez a tábor "futtat" még pár személyt közülük, de nem látom esélyét annak, hogy egy nekik megfelelő helyzetben sikert érjenek el. Maximum azt nézem ki belőlük, hogy Habsburg Károly helyett Györgyöt, vagy annak a legidősebb lányát vagy a fiát hozzák majd helyzetbe.
Az előbb "szabad királyválasztóknak" nevezett csoportok nagyobb része azonban nagyon határozottan elutasítja a Habsburgokat és helyette egy magyar nemesi családból származó embert szeretnének királynak. A magyar törvényekben elismert hercegi családok mai vezetőikkel viszont az a bajuk, hogy nem eléggé magyarok. Pár éve keringett egy névsor a szóba jöhető személyekről, de hamar kialakult az egyetértés, hogy inkább egyik sem. Akkor léptek tovább a grófi családokra és onnan akadt egy nevük, amit pár politikus átvett, de hivatalosan soha nem nevezték meg az illetőt.
A teljesen szubjektív véleményem szerint két esélyes forgatókönyv lehetséges.
Az első szerint az a kutatás lesz a királykeresés kiindulópontja, amire a bejegyzésben is hivatkoztam. Abból fogják levezetni a királyválasztási szabályokat, például a királyt megválasztó testületet és a döntéshozatalt (az 1921-es törvény a népnek adta ezt a jogot, de a nép nem mindig közvetlenül fejezi ki a politikai akaratát, példa erre a mostani államfő megválasztásának a módja). Ha ez így történik és a mostani politikai elit menedzseli, akkor fogadni mernék abban, hogy nem örökletes királyi cím lenne és Habsburg György lenne az, akit felkérnének. Utána meg jó sokáig nem lenne napirenden az ügy.
A másik forgatókönyv szerint úgy dolgoznák ki a szabályokat, hogy egy racionális szemléletű állam lenne, a Habsburgok kizárásával, szinte csak a köztársasági elnöki hivatalt neveznék át. Szintén nem lenne örökletes cím, de lenne egy olyasféle indoklás, miszerint a magyar főnemességnek évszázadokon átívelő történelmi érdemei vannak, amiért a nemzet úgy fejezi ki a háláját, hogy közülük kerülne kiválasztásra a király személye. Körbe is lenne írva, mely családokat illet ez a jog és ha ez mostanában lenne, még a "győztesre" is mernék fogadni (egy olyan főnemes, aki jelenleg nagykövet).
Ez a két forgatókönyv csak egy teljesen szubjektív vélemény.
Egyébként sok magyarországi politikusnak nem lenne ellenére egy királyság, de ha sikerülne is nekik a közeli jövőben célt érni, akkor biztosan óriási viták lennének a király megválasztásáról. Kétlem, hogy Habsburg Károly királyként kerüljön ki ebből az egészből és ebben az egyik érv Trianon lesz. Ugyanakkor tévedhetek is.
gabesz7004 2020.04.08. 10:46:08
gabesz7004 2020.04.08. 10:54:52
nayzoli · https://monarchy.blog.hu 2020.04.09. 00:23:38
Hasonló a helyzet Habsburg Károllyal is. Ameddig nincs olyan helyzet, amiben komolyan szóba kerülne az államforma megváltoztatása, addig minden csak ötletelés és csak akkor lesz súlya egy-egy kijelentésnek, ha komoly politikai erő nevében mer nyilatkozni valaki.
Nem tudom mennyire figyeled a szerepléseit, de amikor a magyarságáról kérdezik, akkor európainak mondja magát. Nem beszél magyarul, a gyerekei sem (tudtommal) és sokáig úgy tűnt, hogy a horvátok és a csehek felé húz. Az utóbbi pár évben látszódik valami oldódás (talán a fia karrierje miatt?), de még mindig nem ismerem fel benne a magyar ügyeket fontosnak tartó embert úgy, ahogyan például az apjában vagy György nevű testvérében. Ettől egyébként még szimpatikus ember számomra is.
Vele szemben Habsburg György megtanult magyarul, a gyerekei egymás közt (állítólag) magyarul beszélnek, amikor pedig a magyarságáról kérdezik, habozás nélkül és egyértelműen magyarnak vallja magát.
Mindez megalapoz egy olyan elképzelést (ami még 1995-ből ered), hogy a szláv területeket Károly kapta meg, a magyart pedig György. Ez sincs sehova leírva, csak olyan régóta és olyan sokat hallom, hogy sokszor így értékelem a megnyilatkozásokat (de azért küzdök ellene, mert nem szeretek olyat elhinni, amit az érintettek nem erősítenek meg).
Voltam nem egyszer olyan előadáson és azt követő beszélgetésen, ahol azt taglalták, hogy Habsburg Károly milyen okok miatt nem lehetne magyar király. Soha nem a személyiségét kritizálták, csupán azzal hasonlították össze, amit az édesapja letett az asztalra. Habsburg Györgyben felismerték azt a fajta elkötelezettséget, amit az apjukban, de Károlyban nem. Mindez úgy történt, hogy őket nem kérdezte meg senki, csak egymás között agyaltak, mindenféle tét nélkül.
nayzoli · https://monarchy.blog.hu 2020.04.09. 00:58:58
Valami olyasmiről van szó, hogy amikor valaki úgy érzi, hogy komoly szerepe van egy ország kormányzásában, akkor kifejezetten jó a "gyenge" és csak jelképes szerepeket betöltő államfő. Előtte és utána mást gondol, de amikor lehetősége lenne elindítani valamit, akkor inkább nem teszi, mert a saját mozgásterét szűkítené le, ha véletlenül sikerre vinné. E miatt azt gondolom, hogy jó ideig nem lesz a politika részéről közüggyé téve a kérdés.
Ha mégis, nekem két aggodalmam lenne.
Magyarországon valahogy a jó dolgok mindig olyan felemásan valósulnak meg. Félnék, hogy ebből is valami rosszat tudnának kihozni.
Az első aggodalmam, hogy egy államelnök esetén mégis ott van a ciklusa belátható vége vagy nagyon durva esetben le is váltható. Igaz, hogy a király is leváltható vagy lemondásra kényszeríthető, de nagyobb kárt tud okozni. Ott van példának a volt spanyol király (János Károly). Lemondott, de mit értek el vele? Ki orvosolja azt a hatalmas kárt amit okozott? Ki fizette meg szó szerint az árát mindannak amit tett? Valami ilyesmi kérdés megszületett bennem a brit András herceggel kapcsolatban is. Nálunk mennyit úszhatna meg egy király és a családjába tartozó emberek?
A másik aggodalmam az egységesítő szerep. Ahhoz, hogy valaki be tudja ezt tölteni, kell valami többlet. Ha az eddigi köztársasági elnökök (Szűrös Mátyás, Göncz Árpád, Mádl Ferenc, Sólyom László, Schmitt Pál, Áder János és soroljuk akkor ide Kövér Lászlót is) államfői működését nézem, akkor nem nagyon látok olyat, aki képes lett volna hosszabb távon ezt az egységesítő szerepet betölteni. Olyat igen, aki a saját politikai oldala szerint kiemelkedő volt, de olyat, aki az ellenkező oldalon is tartósan népszerű volt... (maximum két nevet tudnék csak elfogadni). Szerintem ez egy köztársasági elnök esetén is nagy baj, de egy király esetén még nagyobb, mert az államformát, a monarchiát fogják meggyűlölni az emberek, mivel nem érzik majd azt, hogy értük van, az övéjük (sok dinasztia így vesztette el a trónját). A királyság egy olyan államforma (szerintem), amelyik csak addig tud megmaradni, ameddig minden ember a magáénak érzi.
Tudok tehát mondani egy csomó jó érvet a királyság mellett, a köztársasággal szemben, csak az a bökkenő, hogy látva a magyar politikát, mindig hozzá kell tegyem, hogy szerintem Magyarországon nem tudna egyik előny sem érvényesülni. Benned nincs ilyen érzés?
gabesz7004 2020.04.09. 09:20:12
NayZoli 2020.04.09. 11:12:52
Engem nem aggasztana egy egymással versengő pártokkal működő többpártrendszerű demokrácia, de ami Magyarországon van, azt nem tudom annak tekinteni (ez csak vélemény, ami lehet óriási tévedés is).
A XIX. század első felében működő királyság egy konszenzusos rendszer volt. Mindenki rá volt kényszerülve a konszenzus kialakítására, ami a hatalmi szinteken vagy megakadt felfelé haladva, vagy eljutott a király szentesítéséig. Nem volt alapjában véve rossz, csak nagyon lassú volt és kevés embert vontak bele a konszenzus kialakításába. Talán még lassabb lett volna, ha nagyobb az egymással megállapodni kénytelenek köre.
Amikor a "semmi beleszólás" politikája ment, azt valahogy mindenki rosszul tűrte és még egy olyan királynak is beletört a bicskája, mint Ferenc József.
Ami utána kinőtt belőle (mármint 1867 után), az csak egy szűk körnek adott beleszólást a politika ügyeibe, csúfosan és fájóan meg is dőlt. Azt szerintem soha nem lehet elfogadtatni egy társadalommal, hogy fizesse meg a közterhek nagyobb részét és cserébe nem kap lehetőséget a beleszólásra (ami szerintem nem is baj, mert ha valakik fizetnek, akkor legyen szavuk). Most is, amikor a pártok többsége nem akar hatalmat, legalább megvan az esély arra, hogy néhány évente megváltozzon ez az egész. Választások nélkül azonban csak fegyverrel lehetne változtatni, ami nem lenne jó.
Amikor a pártok vezetőinek az akarathiányáról írtam, akkor arra utaltam, hogy mielőtt hatalomban van, illetve miután végérvényesen kikerül a hatalomból, beszél arról, hogy milyen jó megoldás lenne egy királyság az országnak. Amikor viszont a hatalomban van, nem meri felvetni. Azt csak én gondolom, hogy kényelmesebb egy gyenge, jelképes szereppel biztosító államfővel gyakorolni a hatalmat (akinek a megválasztása is a kormányzó erőtől függ...), de szerintem nem tévedek sokat.
gabesz7004 2020.04.09. 12:32:20
Nem bizony! Én is így gondolom, erre is utaltam az utolsó előtti mondatommal. Egyébként tényleg a jelenlegi 2/3-os rendszerben sem k.elnöre, sem parlamentre nincs szükség, hisz egy nagyon szűk kör(direkt nem írok elitet), vagy épp egy ember eldönti mi lesz, a többi már csak formalitás. Parlament bármit megszavaz, k.e. aláírja. Pont. Ez a tökéletes hatalom.
NayZoli 2020.04.10. 09:47:49
Tulajdonképpen nagyobb hatalom jutott így egy ember kezébe, mint amit egy alkotmányos királyság adna a király kezébe :)
gabesz7004 2020.04.10. 17:30:57
Praefectus Gallorum 2020.05.04. 08:45:39
Egyébként, ha egy népszavazáson kormányformáira (parlamentáris, elnöki, félelnöki) osztanánk a köztársaságokat, akkor megoszlana az eredmény.
@gabesz7004: "Inkább látnám realitásnak egy erős központi elnöki hatalmat, ami egyesíti miniszterelnöki és a köztársasági elnöki jogköröket."
Ez sokkal bonyolultabb lenne, mint a királyság visszaállítása. Ugyanis míg az utóbbiban csak az államfőt neveznénk át, addig egy amerikai típusú elnöki rendszerben (Európában csak Ciprusban van ilyen) a parlamentről le kéne választani az elnöki kormányt, tehát nem lehetnének tagjai a törvényhozásnak, nem lehetne előrehozni a választásokat, és akkor is kormányozni kellene, ha nem lenne meg a többség a parlamentben a törvények elfogadásához.
Egy parlamentáris köztársasághoz sokkal közelebb áll egy parlamentáris monarchia, mint egy amerikai típusú elnöki köztársaság.
nayzoli · https://monarchy.blog.hu 2020.05.04. 10:13:24
Praefectus Gallorum 2020.05.04. 11:50:15
---
Egyébként érdekes téma lehet felségjogok kérdése magyar vonatkozásban. Van, ahol megszüntették teljesen (Svédország), van, ahol van, és jóformán a miniszterelnök kezében a döntés, hogy él-e vele (Egyesült Királyság), a többi esetben pedig szintén léteznek ilyen jogkörök de jure (sőt, néha meglepően szélesek), de nincs mögöttük döntési képesség.
Ez a de jure és de facto hatalom közti feszültség érdekes helyzetek elé állíthatja az államot. Pl. Baldvin király és az abortusz-törvény esete 1990-ben, vagy a brit parlament felfüggesztése vagy az, hogy kit nevez ki a brit királynő kormányfőnek, ha az idő közben elhuny és még nincs megválasztva a következő pártelnök.
Nos, egy alternatív jövőben, a magyar király dönthet-e úgy, hogy nem hagy jóvá egy törvényt, vagy hogy maga tűzi ki a választások időpontját?
Mert habár a köztársasági elnök jogkörei hasonlóan többnyire mechanikusak, de e két esetben van döntési képessége, míg más nyugati alkotmányos monarchiákban a törvényeket véletlenül se küldheti vissza a parlamentnek, és a kormány írja ki a választásokat.
Ha lenne restauráció, akkor szerintem máshol kell a hatalom korlátait meghúzni, nem az uralkodónál. Mondjuk parlamenti felsőházzal, alkotmánybíróság ellenőrző funkciójával stb.
nayzoli · https://monarchy.blog.hu 2020.05.05. 09:30:45
Sok múlna azon, hogy kiket engednek oda, ahol ténylegesen eldőlnének ezek a kérdések.
Emlékszem arra, hogy amikor Magyarországon a rendszerváltás idejét éltük, akkor a kerekasztal-tárgyalásoknak nevezett megbeszéléseken nagyon sok minden eldőlt. Az ottani megállapodások szerintem a 2010-ben indult "alkotmányozás" ellenére is máig hatnak (bennem akkor is, meg 10 éve is rossz érzéseket keltett, hogy ilyen módon alakul ki egy új rendszer).
Ha tippelnem kellene, akkor ez ebben az alternatív jövőben is így lenne. Vagyis ez azt jelentené, hogy az új rendszert kidolgozó csoport egyes tagjainak a személyes véleménye elég számítana, ami nem túl jó.