Malakiás jóslatairól

Szent Malakiás jóslatairól érdemes beszélni itt is, mivel egy európai monarchia uralkodóiról van szó. Mi az amit nem nagyon mondanak el erről az írásműről?

Szent Malakiás (1094-1148) egy püspök volt, az első ír születésű szent. Az ír katolikus egyházban nagyon fontos egyházszervezőnek számít és sokáig ezt is kapcsolták a nevéhez. Aztán 1590-ben egy Arnold Wyon (1554-1610) nevű szerzetes és történész felfedezte Szent Malakiás pápákra vonatkozó próféciáit. Ezt 1595-ben ki is adta, ennek a műnek a címe: Lignum Vitae (vagyis: Az élet fája).

Mivel Szent Malakiásnak a főpap kortársai soha nem említettek semmilyen próféciát amikor a személyéről írtak, ezért a katolikus álláspont mindig is a gyanakvás volt. A gyanút az is megalapozta, hogy az 1590 előtti próféciák nagyon pontosak, míg az 1590 utániak már elég sejtelmesek és nem is annyira tökéletes a teljesedésük. Ezért a katolikus egyház nem tekinti hitelesnek a néhai püspök nevéhez kapcsolt jóslatokat.

A Nemere-könyvről

Magyarországon a legtöbben Nemere István (1944-2024) 1987-ben kiadott Új titkok könyve c. művéből ismerik a témakört, de a pápaválasztással foglalkozó újságcikkekben már korábban is rendszeresen megjelentek ezek a próféciák. Általában csak ismertették az elhunyt pápára vonatkozó mottót, valamint elővették a soron következő jóslatot vagy jóslatokat. Sokszor megjegyezték azt is, hogy ezek a rövid prófétai mottók olyanok, amelyekbe bármit bele lehet magyarázni. Ehhez képest Nemere István sokkal pozitívabban állt a jóslatokhoz, ami sokakra átragadt és ez a mai napig is érezhető.

Pedig a könyv sorait olvasva már 1987-ben is látszódott, hogy azért lényeges információk hiányoznak belőle. Például Nemere máris az elején leszögezte, hogy Malakiás beszél egy magyar születésű ellenpápáról, olyat pedig nem ismer a történelem...

Ez a "prófécia" III. Kallixtuszra utal, akit III. Sándor pápa ellenében választottak meg. Ő az 1500-as évek végi felfogás szerint Szávaszentdemeteren született, ami akkoriban Pannónia része volt (Újvidéktől délre van). Vagyis ezen a ponton nem egy tévedésről van szó, hanem éppen ellenkezőleg, egy gyanúsan pontos "teljesedésről"! Az idézőjelek ugye arra utalnak, hogy a XVI. században írták meg úgy, mintha valaki előre látta volna a jövőt a XII. században.

vatk33.jpg

A legtöbben ebből a Nemere-könyvből ismerik Magyarországon Szent Malakiás jóslatait
(a kép forrása: Google Books)

Nemere István írt arról, hogy ijesztően pontos Szent Malakiás jövendölése jó sok ponton, de elhallgatta azt a fontos tényt, hogy ez az állítás csak az 1590 előtti pápák esetében igaz. És ugye pont ez a tűpontosság ad okot a szerzőséggel kapcsolatos gyanakvásra!

Ráadásul az, aki nagyon elmerül a kérdésben, még további érdekességekre is lel, melyek elvileg nem jutottak el Nemere Istvánhoz. Éppen a Lignum Vitae megjelenése előtt adtak ki egy pápákra vonatkozó próféciákat tartalmazó írást Velencében, melyből valószínűleg Arnold Wyon elég sokat felhasznált a jövőre vonatkozóan.

Egyébként volt lehetőségem Nemerével erről beszélgetni. Kiderült, hogy ahogyan én is, úgy ő is hatalmas újságcikkekből álló gyűjteményt rakott össze. Nálam is témák szerint rendezve voltak mappákba, amikor pedig a témáról írnom kellett, akkor átolvastam őket. Nemere nagyjából ezt követően leült írni a témából egy könyvet, ami miatt felületesnek és alaptalanul optimista hangulatúnak tűntek az írásai. Ezzel szemben az általános eljárás az, hogy az ember beköltözik pár hétre a könyvtárba és rálátást szerez a téma teljes szakirodalmára. Többször is visszakérdeztem, de mindannyiszor megerősítette, hogy nála ez a kutatási munka általában elmaradt.

Egyébként nem hanyagságból járt el így. Azt mondta, hogy amikor történik valami rendkívülien esemény, akkor leül és egy hét múlva a boltokban van a könyve. Példának hozta fel a 2001-es amerikai terrortámadásokat. Néhány napon belül ki tudta adni az esetről szóló könyvét, amikor mások még csak az információkat gyűjtögették. Lehet, hogy nem a legalaposabb írás lett, de piaci szempontból ez nagyon sokat számított.

A XX. századi pápákról írt jóslatok

Annak idején, 1991-ben pár olyan barátommal összegyűltünk, hogy közösen gondolkodjunk Malakiás jóslatairól. Akkoriban még nem volt internet, postán levelezve kértünk információkat és így tovább, így ilyen találkozókat szerveztünk egy-egy téma kivesézésére. Oda mindenki elhozta a könyveit, újságjait, jegyzeteit és megpróbáltunk ilyen módon bővíteni a tudásunkat.

Első lépésben az addig hivatalba lépett 9 pápára vonatkozó próféciákat vizsgáltuk meg. Nézzük mire jutottunk! Az egyes pápákhoz idézőjelben írtam oda a rájuk vonatkozó próféciát.

XIII. Leó (1810-1903), 1878 és 1903 között volt pápa: "Fény az égen'.

Viszonylag egyszerűen kínálta magát a megoldás. Az olasz egyesítés miatt a korábbi pápa elvesztette az addigi világi hatalmát és fogolyként határozta meg önmaga helyzetét. XIII. Leó volt az, aki ebből a krízisből rálépett a kivezető útra. Ő hozta létre annak a pápai hatalomnak az alapjait, amit ma ismerünk. E szerint a pápa nem egy állam irányítója, hanem az egyházvezetői szerepe az elsődleges.

X. Piusz (1835-1914), 1903 és 1914 között volt pápa: "Égő tűz".

A megoldás itt is egyszerű volt, mert az egyházi ügyekben egy nagyon aktív pápának számított. Komoly harcot vívott az általa rossznak ítélt irányzatok ellen. A több évszázada hatályban lévő katekizmust is megújította. Másik nagyon meglepő lépése volt a pápa megválasztásának a módosítása. Ő ugyanis úgy lett pápa, hogy az osztrák-magyar uralkodó megvétózta az esélyes bíborost (Rudolf trónörökös temetése miatt). Ennek a vétónak X. Pius lett a nyertese. Első intézkedésével azonban eltörölte a katolikus uralkodó vétójának a lehetőségét, hogy az általa vezetett vallást védje a külső befolyásoktól.

XV. Benedek (1854-1922), 1914 és 1922 között volt pápa: "a vallás elnéptelenedik".

A megoldás nem volt kérdéses. A róla írt prófétai mottóban a "depopulata" kifejezést sokan az "elpusztul" szóval fordítják, de szerintem az elnéptelenedés lenne a jobb megoldás. Az elnéptelenedés egyébként jól megmagyarázható. XV. Benedek ellene volt a háborúnak, de sem a katolikus politikusok, sem a katolikus hívek nem engedelmeskedtek neki. A kiadott nyilatkozatai még a háború után is süket fülekre találtak a befolyásos "hívei" körében.

XI. Piusz (1857-1939), 1922 és 1939 között volt pápa: "Félelem nélküli hit".

Neki köszönhető a ma ismert Vatikán, mármint az állam. Ő lett újra uralkodó, mint Vatikán állam szuverénje. Eleinte nem volt nyíltan ellensége az olasz fasiszta rendszernek, de idővel váltott. Meglepő kemény nyilatkozatokkal utasította el Mussolini politikáját, melyet a katolikus hittel össze nem egyeztethetőnek minősített (sokkal keményebb szavakat használt ennek a kifejtésére). Az utolsó tervezett beszédében a hitleri politikát is el szerette volna ítélni, de a halála miatt azt a beszédet már nem tarthatta meg.

XII. Piusz (1876-1958), 1939 és 1958 között volt pápa: "Angyali pásztor".

A "pásztor" szerepet érteni lehet, hiszen rengeteg politikailag nehéz válságban kellett lavíroznia és védeni a személyében képviselt világvallás érdekeit. Nagyon sokszor kellett minden katolikust érintő kérdésekben állást foglalnia. Ezen pásztori tevékenységére az "angyali" jelzőt nem sikerült dekódolni. Maximum annyit tudott valaki összekalapálni, hogy az utolsó nemesi származású pápa volt, így az "angyali" jelző nagyon átvitt értelemben utalhat erre.

XXIII. János (1881-1963), 1958 és 1963 között volt pápa: "Pásztor és tengerész".

A pásztor jelző sok módon megfejthető. Leginkább talán abban, hogy egy barátságos, kedves ember volt, rengeteg olyan dolgot tett, ami szokatlan volt egy pápától. Addig maximum hetven bíboros lehetett egyszerre, de ő 52 új bíborost kreált, amivel ezt a felső határt áttörte. Ez is lehet a "pásztori munka" megerősítése.

A tengerész jelző egyik megfejtése az lehetne, hogy a pápai címerébe emelt olyan elemeket, amelyek Velencére utalnak. Erre azért volt szüksége, mivel paraszti származású lévén, nem volt családi címere. Ez a velencei utalás azért is kínálkozik megoldásként, mert a Velencére gyakran használtak tengerrel kapcsolatos szavakat. Sőt, van olyan pápa (XII. Gergely) akire vonatkozóan szintén Velencét jelöli a kifejezés. Mivel ez a korábbi prófécia még a "tűpontos" részben szerepel, a velencei utalás ezért lehet megoldás.

VI. Pál (1897-1978), 1963 és 1978 között volt pápa: "Virágok virága".

A címerében megjelent virágok egy könnyű magyarázat lehetne, hiszen az, hogy a pápai címerben virágok jelenjenek meg, nem annyira általános dolog, bár volt rá pár példa. Maga a kifejezés a legjobb minőségűre utal, ami VI. Pál esetében emberi értelemben igaz. Mi inkább így magyaráztuk, nem a címerrel, de akár mindkettő egyszerre is számításba vehető.

I. János Pál (1912-1978), 1978-ban 1 hónapig volt pápa: "A hold közepéből".

A klasszikusnak tartott magyarázat, mely szerint megközelítőleg egy hónapot volt pápa, nagyon kínálkozott. Ez elvileg nagyjából egy teljes holdhónap, bár nekem a "közepe" kifejezés nem akar sehogyan sem kapcsolódni az egy hónapos időszakhoz.

Sokan leírják azt, hogy a megválasztásakor félhold volt, amit lehetne a holdciklus közepének tekinteni. Vajon ez mennyire minősül telitalálatnak?

vatk32.jpg

I. János Pál pápaságának dátumai idején megfigyelhető Hold Vatikán felett
(a kép forrása: Moongiant)

I. János Pált a félhold utáni napon választották meg, vagyis augusztus 26-án már csökkenő félhold volt, ami az utolsó negyed kezdete volt. Nekem az a problémám, hogy a teliholdat és a félholdat is lehet a "hold közepe"  címkével ellátni. Egy átlagos 30 napos hónap során 21 napon ilyennek látjuk a holdunkat. Vagyis 70 százalékos valószínűséggel siker koronázza az ilyen próféciát.

Ami viszont érdekes lehet megfejtésnek, az a pápaság rövid ideje. Egy hónapnyi a pápai székben olyan kis idő, hogy szinte csak a hold valamelyik fázisa számít komoly eseménynek a megválasztás és a halál között. Ezt jobban el tudom fogadni megoldásnak, mintsem a többit.

II. János Pál (1920-2005), 1978 és 2005 között volt pápa, de ezt 1991-ben még nem tudhattuk: "A nap munkájáról".

Ennek a megfejtése eléggé kudarcos volt. Végül a lengyel származására való utalás mellett döntöttünk. Ugyanis a kontinens keleti feléről érkezett, ráadásul Lengyelországból, amihez a központi csillagunkra tett utalás Kopernikuszon keresztül dekódolódik. Ezt a magyarázatot nem mi találtuk ki, hanem egy lengyel nyelvű újságban olvastuk.

Tehát addig, 1991-ig, egész jól értelmezhetőek voltak a prófétai mottók. Igaz, hogy II. János Pál esetében erőlködni kellett. Mindenesetre a 8/9 teljesülési arány már egész jó a többi próféciához képest. Mit gondoltunk a következő pápákról 1991-ben?

XVI. Benedek

Úgy tűnt tehát, hogy a próféciák találóak voltak és sikeresen rámutattak valami fontos tényezőre az egykori pápákkal kapcsolatban. E miatt el mertünk játszani azzal a gondolattal, hogy a prófécia működik. Ez azért volt érdekes felvetés, mert előre vetített egy távolinak látszó, de elég közeli végítéletet. Hogyan jött ez ki a próféciákból?

Több újságban talált magyarázatban is előkerült V. Sixtus (1521-1590), aki 1585 és 1590 között volt pápa. A rá vonatkozó prófétai mottó ez: "Axis in medietate signi", ami nagyjából ezt jelenti: "a tengely a jel közepén". Az egyik újságban találtunk egy jópofa magyarázatot arra, hogy e szerint ő a "középső" pápa. A pápasága közepe 1587-re esett.

Innen már jól számolható minden egyéb. A próféciában szereplő első pápa 1143-ban került trónra, vagyis a "középpontig" 444 év tel el. Vagyis az utolsó pápa uralkodásának a vége 2031-re esne. Ebből következett az, hogy az előttünk álló 40 évben:

  • befejeződik II. János Pál pápa uralma;
  • megjelenik az "olajfa dicsősége";
  • jön az, aki "a Szent Római Egyház utolsó üldözése alatt fog ülni";
  • valamint a "római Péter", akinek a pápaságát Jézus visszatérése szakítja meg.

Amennyiben valaki a 90-es évek közepén tippelt volna a soron következő pápára, akkor már nagyjából mindenki Ratzinger nevére kötött volna fogadást. Akkor, 1991-ben, ezt még nem lehetett tudni. A "megfejtések" 1991-re egy olyan utódról írtak, aki valamelyik mediterrán országból érkezik, mivel az "olajfa" erre utalt, legalábbis nekünk ez tűnt hihetőnek.

Mások olyan főpapnak írták körül, aki a békéért dolgozik. Ebben az tévesztette meg a dekódolásra törekvőket, hogy az olajfa szóból a békére következtettek. Így szól Nemere István magyarázata is:

[...] ezt a leendő de már feltehetően valahol világunkban élő és tevékenykedő főpapot, ki békeszerető és talán békét szerző is lesz...

Nem tudom, hogy XVI. Benedeket felismeri-e valaki ezekből a mondatokból, de nekem nem sikerült. Ennek ellenére találtam egy beszédet, amelyben a frissen pápává választott bíboros arról értekezik, hogy miért lett Benedek a pápai neve. Abban XV. Benedeket jelölte meg oknak, akiben a békéért való elkötelezettségét tisztelte. Azok a gondolatai elég ijesztőek voltak, így a "béke"-megfejtés látszólag teljesült. Még akkor is, hanem vagyok teljesen meggyőzve.

Szokás egyébként utalni az olivetánokra, de a néhai pápa és az olivetánok között nem volt kapcsolat. Akkor már inkább a névválasztás indoklását tudom elfogadni. Mindenesetre bennem komoly kétely él most is.

Ferenc pápasága

Akkor, 1991-ben, nem úgy tekintettük, hogy az "olajfa dicsősége" az utolsó előtti pápa. Az eredeti kiadásban a római Péter és az olajfa dicsősége között áll egy önálló bekezdés, ami egy újabb pápára utal. Ma már tudjuk, hogy ez Ferenc pápa.

vatk31.jpg

Az olajfa dicsősége és a római Péter között van egy önálló bekezdés, ami szerintem Ferenc pápa része
(a kép forrása: Lignum Vitae 311. oldal)

A mottóját rendszerint így fordítják: "a Szent Római Egyház legvégső üldöztetése idején fog uralkodni". Akkor arra a véleményre jutottunk, hogy ez a fordítás alapvetően téves. Amennyiben valaki megnézi a fenti képet, szerintem jól láthatja az írásjelet. Itt akkor valami másnak kell lennie.

Az első pontig terjedő részt úgy fordítják le, hogy "üldözésben". Nehéz így gondolni Ferenc pápa időszakára, így a szó átvitt értelmű jelentéseit tartanám helyesebbnek. Amennyire jól tudom, ez a kifejezés utalhat bármilyen nyomasztó helyzetre, például egy belső vívódásra. Az, hogy Ferenc pápa időszaka egyféle belső vívódás időszaka volt, el tudom fogadni.

A második mondat ez: "Extrema S.R.E. sedebit". Maga az S.R.E. egy sokszor használt rövidítés, Sancta Romana Ecclesia, vagyis Szent Római Egyház, amely magát a római katolikus vallást jelöli.

Az extrema a saját álláspontom szerint szélsőségekre utal. Mások a végső időkre, mármint az ítéletnapra utalva az utolsó napokra gondolnak ezt olvasva. Szerintem viszont "csak" egy káoszos időszakra utal a prófécia. Sőt, átvitt értelemben utalhat egy olyan időszakra is, amikor az addig ismert rend összeomlik.

A sedebit szó a sedeo ige jövőidejű alakja, ami így azt jelenti, hogy "ülni fog", de ennek is lehetséges több jelentése. Hajlamos vagyok olyasmire gondolni, hogy "káoszos zavartság fog uralkodni a katolikus egyházban", mármint ezt érzem helyes jelentésnek.

Ha ez a két mondat lenne lenne Ferenc pápa mottója (hiszen egyetlen bekezdésről van szó), akkor ez szerintem telitalálat: "belső vívódás, miközben káoszos zavar fog uralkodni". Szerintem ha ez lenne a helyes értelmezés, akkor ijesztően pontos teljesedést figyelhettünk meg.

A római Péter

"Petrus Romanus" - az utolsó pápa, akinek az 1991-es logika szerint 2031-ig tart majd az "uralma". Azt mondja a prófécia, hogy egy nehéz időszakban fogja majd pásztorolni az egyházát, ami elhozza Róma végét. Elméletileg most mindenki Pietro Parolin (1955) biztos megválasztásáról beszél, amely a prófécia szempontjából ismét egy telitalálat lenne. 

Parolin bíboros három módon "római". Olasz származású és olasz születésű, ami a három elődjéről nem mondható el. A vatikáni adminisztráció tagja, ami egy érzékelhető törésvonal a bíborosok között, mivel a bíborosok között ő a "római" ember, hiszen a pápa mellett szolgált, nem pedig egy Vatikántól távoli részre felügyelt. Aztán a pápaságra esélyesek között több Péter is van, de ezek közül egyedül Parolin bíboros az, aki Rómában él.

Amennyiben a próféciából kikövetkeztetett sejtés igaz, nagyjából 2031 körül véget fog érni az uralma. Már annak idején (1991-ben) is voltak olyan vélemények, hogy itt nem az ítéletnapot jövendölte meg a valódi szerző, hanem a pápaságnak, mint intézménynek a végét. Nem minden keresztény felekezetnek van egyszemélyi, legfőbb vezetője, akár a katolikus bíborosok is eljuthatnak egy ilyen döntésre. Mármint majd Parolin bíboros pápasága végeztével. 

Amennyiben nem lesz új pápa pár napon belül, akkor hamarosan érkezik egy újabb poszt a konklávé témájában.

Címkék: vatikán 2025